Facebook Veganer

Jag blir så jävla trött på alla veganer som av någon anledning måste skriva på facebook om de gånger de har råkat fått i sig någon animaliskt och de söker sympati och anledning att visa vilken annars bra vegan de är.
 
Typ "Åh, jag har panik och mår jättedåligt, jag råkade dricka en glas komjölk och kände på en gång att nånting inte stämde, så jag spottade ut det och sköljde munnen. Nu har jag panik, vad ska jag göööööra?"
 

Sen alla jävla kommentarer och likes!! VARFÖR måste man annonsera på facebook att man råkade få i sig nånting olämpligt? Vem bryr sig?!
Många veganer går fan inte ens att argumentara med heller. Och det är inte alls så öppna och "förstående" som de tror. Det blir får mycket "vi mot alla andra" och deras beteende kan påminna om en gäng hyenor som försvarar ett revir till döden, typ. 
Kommer det in en outsider (köttis) riskerar denne att bli påhoppad av åsikter och nedtryckt till grunden för att hen inte delar deras religion och gud förbjude, kanske äter choklad eller en gräddglass nångång.
 
"För är du inte 101% vegan är du inte 100% djurvän och då suuuuger du!!" 
 
Sen finns det ingen förståelse för de som faktiskt försöker, heller. De som inte blir vego över natten bara, utan de som kanske väljer att ta det i etapper. "Åh, herre! Hur kan du!?"
Facebook veganer väljer att fokusera på ord istället för handling och jag har faktiskt tagit avstånd från de flesta där. Jag blir inte ett dugg peppad av deras förringande sätt och nej, de är inte bättre än en som "bara" är vegetarian.
 
Man måste få ta det i sitt eget tempo. Min bästa vän är köttätare och jag tycker inte ett dugg sämre om henne för det, jag uppmuntrar istället de gångerna hon berättar att hon har gjort mat utan kött i, och de gångerna hon kanske valde bort skinkan eller kycklingen på mackan. Jag blir superöverlyckligt att hon ens gör det och att hon gör sådana medvetna val.
Aldrig i livet att jag skulle kunna säga till henne "Du MÅSTE sluta äta kött" Det måste hon få bestämma själv.
 
Men sånt fattar inte många veganer.
 
 


Kommentarer
Marie

WORD!

PRECIS SÅ är det ju!!, och din taktik är den RÄTTA - det är så man kommer till insikt. Genom att ha fina vänner med gott inflytande, som inte bombar en med HAT och shame!

2014-04-06 @ 10:00:04
URL: http://allsaint.devote.se
Mow

<3

2014-04-06 @ 12:27:26
Happy

Håller med.

Jag är tydligen inte vegan eftersom jag hanterar kött på jobbet... Och ibland slinker något med palmolja ner..

2014-04-08 @ 20:38:17
URL: http://veganisundsvall.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ShelterYourNeeds - "Have you ever heard of a thing called the big bang? I said Go.”

Jag tycker inte att man ska äta djur! (www.djurensratt.se) Den här bloggen skapades ur tristess & är rätt meningslös, egentligen. Den spontana titeln var "Ranting&Raving" - Vilket är precis det jag gör. Jag har generellt svårt för människor och jag tycker väldigt mycket om många saker. Jag vet att jag har en tendens att vara ett arsel.

RSS 2.0